41

Drukarki 3D znajdują zastosowanie w zasadzie w każdej dziedzinie aktywności człowieka. Nie inaczej jest w PCKZiU, gdzie w ramach rozwoju Centrum Druku 3D i poszerzania kompetencji zawodowych uczniów, od kilku tygodni trwało projektowanie i drukowanie makiety szkoły wraz z terenem przyszkolnym i zapleczem sportowym. Makieta powstała w skali 1:100 i osiągnęła wymiar 1,25 m x 1,47 m, zawiera wszelkie szczegóły ukształtowania i architektury tereny, które można spotkać w przestrzeni szkolnej. Zespół, który ją tworzył, okazał się teamem złożonym z: nauczycieli przedmiotów zawodowych i pasjonatów zagadnienia, pedagożki z niebywałym wyczuciem estetyki i uczniów, stawiających na rozwój i niebojących się wyzwań technologicznych.

Nauczyciel przedmiotów zawodowych, Krzysztof Gajda podkreślił niekwestionowane zalety uczestnictwa uczniów w takim projekcie: wszechstronne podniesie kompetencji zawodowych, w pełni merytoryczne przygotowanie do egzaminu zawodowego, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i komunikacji zespołowej, zdobycie doświadczeń liderskich. Jednocześnie zapytaliśmy nauczyciela o fazy powstawania makiety. Okazuje się zatem, że równie istotny, co sam druk 3D, okazał się moment projektowania, w pełni już profesjonalnego, z wykorzystanie właściwych ku temu narzędzi komputerowych.

Z kolei Pani Małgorzata Michalak-Jarosz odpowiedzialna była za estetyczną prezentację i dopracowanie wizualne makiety. Przyznaje ona, że największym wyzwaniem była praca pod presją czasu i efektu, który chciała uzyskać. Konieczność wizualizacji tego, co dopiero zostanie wydrukowane, jako integralna część makiety sprawiła, że po raz kolejny w swojej pracy sięgnęła do metod i technik rozbudzających kreatywność i opierających się na pracy zespołowej.

Trzeba podkreślić, że w projekcie zaangażowanych było ponad 20 uczniów z klas: IV MT i III H/K. Uczestniczyli oni we wszystkich etapach powstawania makiety, angażowali swoje siły i czas poza lekcjami, wreszcie zaś nieustannie poszukiwali nowych rozwiązań. Jak podkreślają: Artur Fojcik i Błażej Zaliński, uczniowie klasy IV MT, ogromnym atutem tego projektu, poza rozwojem merytorycznym, było doświadczenie autentycznej, zaangażowanej pracy w zespole projektowym. Czas spędzony przy projektowaniu i montażu kolejnych elementów makiety, uruchomił w nas – podkreślają uczniowi – pokłady kreatywności, o której istnieniu do tej pory nie wiedzieliśmy. Znaleźliśmy zastosowanie dla elementów pozornie nie związanych z drukiem 3D, poszukiwaliśmy rozwiązań metodą burzy mózgów, komunikowaliśmy się skutecznie, mając na uwadze proces powstawania makiety i jej ostateczny efekt.

Druk 3D okazuje się być doskonałym narzędziem technologicznym, a jednocześnie środkiem do budowania zespołu, komunikacji i dobrych relacji. Przykład makiety PCKZiU jest nowatorskim, innowacyjnych pod względem techniczno-pragmatycznym efektem pracy i zaangażowania wielu ludzi. Mamy nadzieję, że zarówno trud jak i jego efekt zostanie dostrzeżony przez wszystkich odwiedzających naszą szkołę.

Makieta po raz pierwszy zaprezentowana została 28 listopada, podczas Święta Szkoły, i zrobiła ogromne wrażenie na wszystkich gościach odwiedzających tego dnia PCKZiU.

Pasek dostępności