Layout 1 image002

 

Podczas ferii zimowych nauczyciel Mirosław Michalewski w ramach realizacji projektu Erasmus+ uczestniczył w tygodniowym szkoleniu pn. „How to make your school more digital?” w Santa Cruz w Hiszpanii.

Celem kursu było zaprezentowanie efektywnych sposobów na wdrożenie nowych technologii w funkcjonowaniu szkoły. – Wszystkie zaprezentowane narzędzia dostosowane były do wykorzystania na urządzeniach mobilnych. Co prawda część z nich znacznie bardziej wygodna w użytkowaniu była na komputerach, ale dedykowane aplikacje też były funkcjonalne – podsumowuje program kursu Mirosław Michalewski.

Większość z blisko 40 uczestników stanowili nauczyciele ze szkół podstawowych lub gimnazjalnych (i ich odpowiedników w poszczególnych krajach). Wykorzystując autorskie zamknięte narzędzie prowadzących szkolenie wykładowców z Uniwersytetu w Tallinie – Digipeegel – wszystkie szkoły wykonały wstępny raport nt. swojej sytuacji w zakresie cyfryzacji szkół. Ich analiza potwierdziła, powszechną opinię, że w szkołach ponadgimnazjalnych jest przyzwoita baza lecz brakuje kompetencji nauczycielom a na młodszych poziomach edukacji – odwrotnie. Być może wynikało to z udziału w kursie nauczycieli, którzy w większości są obeznani z najnowszymi trendami w zakresie nowych technologii i narzędzi.

teneryfa6
teneryfa2

Kolejne etapy szkolenia sprowadzały się do takich zagadnień jak: jak zaplanować zmiany w szkole, jak nimi zarządzać, prezentacja dobrych praktyk ze szkół w Estonii, Finlandii i całego świata, prezentacja narzędzi przydatnych we wdrażaniu innowacji cyfrowych. Trenerzy skupili się na rozwiązaniach nie wymagających zaawansowanej wiedzy, aby z nich korzystać. Były to m. in. Edmodo, EdShelf, Plickers, Kahoot czy GoogleDrive. – Z nowszych narzędzi przydatnych w pracy nauczyciela i funkcjonowaniu szkoły wymieniłbym LePlanner, Digipeegel i Google Classroom. Mało znany okazał się też Quizizz, ktory miałem okazję zaprezentować innym uczestnikom. Wszyscy korzystali już wcześniej z Kahoot’a ale Quizizz jest – moim zdaniem – bardziej funkcjonalny – dodaje M. Michalewski.

teneryfa4

Szkolenie było też okazją do zawarcia nowych kontaktów, które być może zaowocują kolejnymi wspólnymi projektami realizowanymi w naszej szkole. Są już pierwsze ustalenia zakresie współpracy w dziedzinie edukacji dorosłych a także projektu partnerskiego o tematyce sportowej.

teneryfa5

Organizatorzy zadbali również o program kulturalny, którego kulminacja była na wysokim poziomie. Dosłownie. Wszyscy uczestnicy wybrali się pod 3 pod względem wysokości wulkan na świecie i najwyższy szczyt Hiszpanii – Teide. Kolejka, której dolna stacja znajduje się na wysokości 2 356 m. n.p.m., w ciągu 8 minut zabiera 44 pasażerów na wysokość 3 555 m. Innymi atrakcjami przyrodniczymi Teneryfy są m. in.: klify Los Gigantes, góry Anaga i „Szlak Zmysłów” w trzeciorzędowym lasie laurowym, wąwóz Masca. Zdjęcia nie oddają całego uroku tych miejsc.

Obszerna galeria zdjęć znajduje się na naszym profilu Facebook’owym.

Udział w szkoleniu został sfinansowany w ramach środków otrzymanych na realizację projektu Europejskie doskonalenie nauczycieli kluczem do nowoczesnej edukacji w ramach programu Erasmus+ KA1 Edukacja Szkolna Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej